Kommentar:
Folkeskolen skal vågne op
Af Fei Chen,
Innovation Platform Director, Grundfos
20. maj 2013,
20. maj 2013,
9.z mod Kina
har givet os en klar besked: Kina har noget i sit skolesystem, som vi kan lære
af: disciplin, respekt for læreren, accept af konkurrence, turde at stille krav
til hinanden og at arbejde flittigt på en opgave.
DRs
TV-program 9.z mod Kina er afsluttet. En programserie, som for første gang
sammenligner en 9. klasse i Danmark med en 9. klasse i Kina. De danske elever
har tabt i tre ud af fire prøver: læsning, matematik og samarbejds- og
kreativitetstests. Det er en stor negativ overraskelse for de fleste af os. Vi
har jo altid troet, at danskere har patent på kreativitet! Hvordan kan dette så
overhovedet ske?
Jeg er selv
mor til to drenge, som går i dansk folkeskole. Jeg er også født i Kina og er
vokset op i det kinesiske uddannelsessystem, inden jeg kom til Danmark, for at
arbejde på en ph.d. afhandling i 1989. Denne udsendelse har derfor virket min
store interesse.
Det er
tilfældigt at DRs programrække 9.z mod Kina er blevet sendt, mens lærerne har
været lockoutet. I hele forhandlingsprocessen og lockout-perioden, har vi
oplevet Lærerforeningens formand Anders Bondo Christensen, gang på gang tale
arrogant om den danske folkeskole model som værende så enestående, og der ikke
skal komme nogen og fortælle os, hvad der kan gøres bedre. Lærerformanden
medvirker også i hvert afsnit af 9.z mod Kina. Jeg savner, at han på noget
tidspunkt rigtigt anerkender, at vi kan lære noget af Kina og det kinesiske
skolesystem. Denne arrogante attitude er skadelig for den nødvendige udvikling
og forbedring af det danske skolesystem, som er så fundamentalt afgørende for
den næste generation og dermed Danmarks fremtid.
For Danmark
er et lille land. Danmark har ikke nogen naturressourcer. Vi bliver nødt til at
være rigtig gode til innovation for at kunne vinde i morgendagens globale
konkurrence. For at kunne være innovativ, blive man nødt til at have en basal
viden. Som man siger i Kina: man kan ikke bygge en høj bygning på sand. Vores
børn skal have en ordentlig folkeskole uddannelse for at de kan fungere på
fremtidens arbejdsmarked. Det vi har brug for i Grundfos, hvor jeg har ansvar
for den innovative forretningsudvikling, er medarbejdere som kommer med en
solid grundviden, som tør stille krav til sig selv og andre, evner at
respektere andres ideer, og kan udvikle sine egne ideer. Og det vurderer jeg,
at alle virksomheder som vil overleve har brug for at deres medarbejdere kan.
Dansk erhvervsliv er dybt afhængigt af at folkeskolen kan skabe den mulighed
for den kommende arbejdsstyrke.
Kineserne er
i allerhøjeste grad klar over den globale konkurrence situation. Den kinesiske
regering har besluttet at Kina skal være verdens førende forsknings- og
udviklings centrum i fremtiden. Derfor bliver der investeret penge i det
kinesiske uddannelsessystem med en stærk målrettethed. Kineserne har en lang
tradition for at sætte en god uddannelse til børnene højest. Der findes mange
historier siden gammel tid om, hvordan mor og far gør store ofre, ja, gør alt hvad
de kan, for at give deres børn den bedste uddannelse. Kinesiske forældre
stiller store krav til deres børn og ikke mindst til sig selv. Det er
almindelig kendt i USA, at skoler med mange kinesere har de bedste
karaktergennemsnit.
I programmet
taler Anders Bondo Christensen om at fokus i den danske folkeskole er på at
lære eleverne at tage ansvar. Jeg kan simpelthen ikke forstå, hvordan de elever
viser, at de tager ansvar, når de ikke kommer til tiden i timerne, ikke laver
deres opgaver til tiden som de skal, og ikke kan lade være med at forstyrre i
timerne.
Derimod er
tydeligt at se, at de kinesiske elever er rigtig gode til at koncentrere sig om
opgaven, og være målrettet når de skal løse den. De respekterer hinandens
idéer, bygger videre på andres idéer, og er i stand at tænke i innovative
processer. De evner at lære hurtigt og systematisk – det er et kritisk
afgørende parameter for effektiv innovation!
I Kina
bliver børn testet meget – allerede fra børnehaveklassen. Børnene arbejder
hårdt hele vejen igennem, for at kunne komme ind i de bedste børnehaver, på de
bedste folkeskoler, de bedste gymnasier og de bedste universiteter. Kinesere er
trænet fra barndommen til at være konkurrenceorienterede. Hvis du er dygtig,
får du lov til noget særligt. Mentaliteten er altså stik imod danskernes
Jantelov. Et eksempel er, at jeg sprang gymnasiet over: Som 15-årig kunne jeg
gå direkte fra folkeskolen, ind på et af de førende universiteter, fordi jeg
var dygtig nok til at bestå universitetets adgangseksamen.
Jeg oplever,
at mange fra vestlige lande ofte undervurderer folk fra Asien, fordi de ofte er
så stille og ikke siger ret meget. Da jeg kom til Danmark i 1989, undrede jeg
mig over, hvorfor jeg ikke var så god som danskerne til hurtigt at stille et
spørgsmål. Det er senere blevet klart for mig, at folk fra Asien først vil
spørge, når de har tænkt emnet igennem. Hvis man bliver bevidst om det og
træner sig op, kan man stille nogle rigtigt kvalificerede spørgsmål hurtigt og
på et meget højt niveau, fordi man har den nødvendige basale viden i orden.
9.z mod Kina
virker som en »wake up call« for Danmark. Programserien har tydelig
dokumenteret, at det danske skolesystem har rigtig stort behov for forbedring
og udvikling. 9.z mod Kina har givet os en klar besked: Kina har noget i deres
skole system som vi kan lære af: disciplin, respekt for læreren, accept af
konkurrence, turde at stille krav til hinanden, og arbejde flittig på en
opgave.
Det er på
tide for os i Danmark at finde ud af, hvordan vi bedst kan lære af Kina, og at
vi ikke skal spilde mere tid på at diskutere, om vi har behov for at lære fra
andre kulturer.
Nu skal du skrive en kommentar til et af emnerne…
1.
Ungdom
2.
Folkeskolen
3.
Andre
kulturer
Vælg kun ét emne, og skriv din kommentar. Du kan forholde dig
til Fei Chens kommentar, men behøver ikke.
Find selv på overskrift.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar