Vedr. folkeskolens afgangsprøve i mundtlig dansk
Til elever der skal op i
Prøveform B
–
også kaldet ’synopseprøven’.
Her er lidt information om prøven,
opgivelser og forberedelser.
Der findes to prøveformer ved
folkeskolens mundtlige afgangsprøve i dansk. Det er besluttet af skolen i
samråd med dansklæreren hvilken prøveform klassen skal op i.
Opgivelser og fordybelsesområder
Der opgives 80-100 sider af det
klassen har læst i 8. og 9. klasse. Ud fra opgivelserne har læreren sammen med
klassen formuleret en række ’fordybelsesområder’. Disse kan f.eks. være en
genre, et tema, en forfatter eller en historisk periode som afspejler det
klassen har arbejdet med. Hver elev trækker et fordybelsesområde ved en
lodtrækning. Det foregår i undervisningstiden umiddelbart efter de skriftlige
prøver.
Opgivelserne er individuelle. Hver
elev må altså i princippet selv lave sine egne opgivelser. Det er mest relevant
for elever der er kommet ind i klassen i løbet af 8. eller 9. klasse, og som
derfor ikke har læst det samme som resten af klassen. For alle andre vil
opgivelserne være de samme med mindre en elev udtrykkeligt ønsker at opgive
noget bestemt.
Eleven skal selv vælge en tekst
(eller en film, et billede eller lignende) inden for fordybelsesområdet. Det
er den tekst eleven skal op i. Den kendes altså i forvejen, og eleven skal
forberede sig på at fremlægge en analyse og fortolkning af teksten. Det som
eleven vælger at gå op i, kaldes for ’prøveoplægget’. Det godkendes af læreren.
Synopsen
Derefter går eleven i gang med at lave en synopse. En
synopse er en disposition for det eleven vil sige om sit prøveoplæg ved selve
prøven, f.eks. i form af nogle stikord om hvilke analyser, fortolkninger og
perspektiveringer man kan lave. Eleven bliver ikke vurderet på synopsen, men
kun på det mundtlige ved selve prøven. Eleven får vejledning af læreren til at
lave synopsen. Der afsættes ti dansktimer til arbejdet med den, men man skal
også arbejde videre med den derhjemme. Synopsen afleveres i to eksemplarer
senest to uger for prøven (ét til læreren og ét til censor). Den præcise dato
gives af læreren. Eleven skal ved prøven læse ca. en halv side op. Eleven vælger selv hvad det skal være, og det angives i synopsen. (vedlægges i kopi)
Forberedelse inden prøven
Som forberedelse til prøven kan
man:
- forberede det man vil fremlægge ved prøven
- øve sig på det oplæsningsstykke som man skal læse op ved prøven
- læse opgivelserne, også dem uden for ens eget fordybelsesområde
- lave et noteark om de opgivne tekster inden for fordybelsesområdet.
Selve prøven
Det er vigtigt at møde til tiden.
Hvis man kommer for sent, risikerer man at blive afvist.
Selve prøven varer 25 minutter inkl.
karaktergivning, det vil sige at man i praksis ’er inde’ i ca. 20 minutter.
Fremlæggelse
Ved prøven skal man lave en fremlæggelse om den
tekst eller det materiale man er oppe i. Man skal fremlægge en analyse og
fortolkning hvor man fremdrager det vigtigste og dokumenterer det ved at udpege
nogle få, vigtige steder i teksten. Herefter vil læreren og måske også censoren
stille nogle spørgsmål til eleven, og resten af tiden vil forløbe som en
samtale om teksten.
Her skal eleven trække tråde mellem prøveoplægget og
en eller flere af de opgivne tekster. Man må altså meget gerne tale om ting
der er foregået i undervisningen i 8. og 9. klasse, og det vil ske som en del
af den fælles samtale om teksten.
Oplæsning
Herudover skal eleven også læse ca. en halv side op.
Det har eleven allerede selv valgt og forberedt sig på. Det kan f.eks. være et
sted i teksten som man synes har en særlig vigtig betydning. Denne tekst skal
man ikke analysere, men kun læse op.
Hvis eleven har valgt en film
eller et billede som prøveoplæg, har eleven herudover valgt noget tekst som kan
læses op.
Oplæsningen kan være
det man begynder med, den kan komme som en del af den mundtlige fremlæggelse, eller man kan slutte af med den. Men
det er ofte en god ide at lægge oplæsningen tidligt.
Det må man have med til prøven
- sin synopse og sit prøveoplæg (inkl. oplæsningsteksten)
- noter (og ikke et færdigt manuskript) til brug ved fremlæggelsen
Det må man ikke have med til prøven
- bøger
- andre hele tekster (f.eks. i kopi) end dem der er med i prøveoplægget
- afskrifter efter bøger kopier fra undervisningsbøger (som man selv har lavet)
- computere, telefoner, mp3-afspillere.
Det er ikke så vigtigt at have en masse med til
prøven. Det kan nogle gange virke mere forvirrende end som en hjælp. Man kan
nøjes med synopse, prøveoplæg og nogle stikord til støtte for fremlæggelsen.
Det gælder først og fremmest om at kunne sige noget om den tekst man er oppe i,
og det er også det man bliver bedømt på.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar