Folke- og kunsteventyr-analyse
Når du læser et eventyr er det forskelligt hvilke elementer du skal/ bør/ kan vægte i din analyse. Alt efter hvad eventyret handler om, eller hvad du bider mærke i/ undres over...
Det giver INGEN mening altid at køre alle analysepunkter hjernedødt igennem. Men måske hjælper det på 'meningen' med eventyret, at køre en masse punkter igennem, for at du bedre kan komme frem til noget 'mening'? -Giver det mening?
Der er her på siden valgt to forskellige analysemodeller, de står med hver deres røde overskrift herunder. Afprøv dem, vælg lidt til og fra med rund hånd:
Hvad - Hvordan - Hvorfor:
Hvad? (analyse af indhold)
- Er det et folkeeventyr eller et kunsteventyr?
- Handling: Hvad handler eventyret kort beskrevet om, og hvad sætter det i gang?
- Tid og sted: Hvornår foregår det (historisk tid, årstid, tid på dagen, m.m.). Foregår det i en bestemt historisk periode eller er det en ubestemt eventyr-tid for lang tid siden? Hvilket sted foregår det (geografi, land eller by, socialt lag)? Er der tale om en menneskeverden, tings- eller dyreverden?
- Personkarakteristik: Hvem er de centrale personer eller roller? Giv en karakteristik af dem. Hvilke værdier repræsenterer de, og hvilke grundlæggende træk er de i besiddelse af? Vær opmærksom på kontrastpersoner, der står i modsætning til hovedpersonen, eller parallelpersoner, der har træk til fælles. Hvor dybe eller flade er personerne?
- Ydre komposition: Hvordan fremtræder eventyret rent grafisk og med hensyn til layout? Er der illustrationer til eventyret?
- Indre komposition: Hvordan er eventyret opbygget? Undersøg eventyrets struktur ved hjælp af relevante modeller – f.eks. hjemme-ude-hjem, kontraktmodellen,aktantmodellen - og undersøg desuden i hvilken grad det styres af de såkaldte episke love?
- Ordvalg: Benytter eventyret sig af formelsprog (“Der var engang…”)? Er sproget enkelt eller komplekst, talesprogsagtigt eller skriftsprogsagtigt?
- Sætningsopbygning: Benyttes der korte eller lange perioder, sideordnede eller underordnede sætninger? Forvægt eller bagvægt?
- Sproglige billeder: Anvendes der sproglige billeder i eventyret? Metaforer, sammenligninger, symboler, ironi m.m.
- Sproglige figurer: Anvendes der særlige sproglige figurer? Blandt andet gentagelsesfigurer.
Hvorfor? (Fortolking)
- Tema: Hvad er eventyrets tema. Det kan som regel læses ud af personernes/figurernes indbyrdes forhold og de modsætninger, der er tilstede i eventyret. Er der tale om et typisk eventyr-tema (selvoptagethed, overmod, begærlighed, magtsøgen, misundelse, umodenhed, vigtigheden af styrke, karakterfasthed, snuhed og sund fornuft m.m)?
- Budskab: Har eventyret en morale eller et budskab? dvs. udtrykker eventyret en holdning til det tema, der er i spil? Budskabet kan ofte findes ved at se på, hvilken holdning eventyret har til temaet, eller hvordan det tager parti i forhold til de centrale modsætninger.
- Perspektivering: I hvilken periode eller under hvilke samfundsforhold er eventyret skrevet? Hvilken betydning har det for indhold og form. Hvordan placerer eventyret sig i forhold til den litteraturhistoriske periode, det er skrevet i? Har det ligheder med andre eventyr eller tekster fra perioden eller med tekster fra andre perioder?
Tilbagevendende træk
- Tallet 1 (For den ene / Helten)
- Tallet 2 (For modsætninger – God / Ond)
- Tallet 3 (de tre bukkebruse, de tre prøver)
- Tallet 7 (de 7 små dværge, 7milstøvler)
- En helt eller heltinde
- En rival/modstander
- “Der var engang…” og/eller “…de levede lykkeligt til deres dages ende”
21 punkts analysen:
- Titel?
- Forfatter?
- Referat?
- Hvilken type eventyr er det det?
- (F.eks. Folke- eller kunsteventyr?)
- Eventyrtræk?
- Personbeskrivelse? (Runde eller flade? Hoved- bipersoner? Statister?)
- Miljøbeskrivelse? (Bolig? Mennesker? Samfund?)
- Morale? Hvad kan vi lære af eventyret?
- Er der fantasivæsener?(Trolde, hekse, drager....)
- På hvilke punkter ligner det virkeligheden?
- Sted? (Hvor foregår handlingen?)
- Modsætninger? (F.eks. onde/gode?)
- Hvilke følelser findes i eventyret?
- Hvad kan VI bruge eventyret til?
- Fortællersynsvinkel?(Alvidende fortæller?)
- Hovedtema?(Hvad er det vigtigste eventyret handler om?)
- Sidetemaer?(Hvad handler det også om?)
- Kan det bruges af både børn og voksne?(Begrund!)
- Hensigt?(Hvad er forfatterens budskab? Hvilke personer repræsenterer positive værdier? Negative?)
- Fortolkning/perspektivering?(Begreber? Hvilke tanker sætter eventyret i gang hos dig? Har du læst, set eller hørt om emnet før? Hvad er din mening?)
- Er der billeder til? Fortæl om dem!
- Aktant-modellen: (Sæt eventyrets personer ind i AKTANT-modellen og find ud af, om eventyret ender lykkeligt. Tænk grundigt over hvordan forholdet er mellem de forskellige personer!)
- Andet?

Ingen kommentarer:
Send en kommentar